
Občanská společnost
6
Svobodná a aktivní občanská společnost je jedním z pilířů demokracie a dobrého vládnutí. Nevládní organizace a občanské iniciativy pomáhají zajišťovat potřeby občanů, udržovat transparentnost veřejné správy, naplňovat lidská práva a bojovat proti korupci. V některých zemích střední Evropy však vidíme pokusy o omezování prostoru pro rozvoj občanského sektoru a dezinformační kampaně, což je potřeba odvrátit v České republice.
Co je problém
-
Snahy zavádět omezující legislativu – legislativa neodůvodněně omezující svobodnou občanskou činnost vede ke stigmatizaci nevládních organizací, umlčování kritických hlasů a byrokratické zátěži.
-
Nízká podpora účasti na rozhodování – státní instituce nedostatečně podporují a v krajním případě omezují zapojování občanů, expertů a dalších stakeholderů do veřejného rozhodování.
-
Bariéry pro efektivní financování prospěšných činností – státy omezují financování veřejných služeb, které ale bez nevládních organizací nedokáží zajistit, přidělují dotace netransparentně nebo je podmiňují loajalitou.
Co se musí změnit
-
Zajištění prostoru pro občanský sektor
Nevládní organizace a občanské iniciativy musí mít zajištěné příznivé podmínky pro svou činnost a nesmí být nesmyslně vystavovány omezujícím zásahům ze strany státu, útokům či dezinformacím, které snižují důvěru veřejnosti.
-
Podpora účasti občanů a stakeholderů na rozhodování
Je nutné posílit smysluplnou participaci občanů v rozhodování, zavádět participativní procesy na celostátní i místní úrovni, posilovat kvalitu konzultací a kulturu participace na straně státní správy i občanské společnosti.
-
Umožnění efektivního financování
Stát má umožnit poskytování víceletých dotací na veřejně prospěšné služby financované ze státního rozpočtu, podporovat získávání darů na činnost nevládních organizací a snižovat administrativní zátěž.
Co už se udělalo a v jaké je to fázi?
Ochrana občanského sektoru před legislativním omezováním
-
Česká republika zatím nečelí systematickým pokusům ostrakizovat a omezit činnost občanských organizací, jako se děje v Maďarsku nebo Polsku.
-
Průběžně sledujeme legislativní změny, které by mohly oslabit nevládní sektor.
-
Aktivním jednáním v Radě vlády pro NNO podporujeme naplňování Strategie spolupráce veřejné správy s nevládními organizacemi 2021-2030.
Podpora občanské participace
-
Probíhají dílčí kroky na podporu zapojení občanů a stakeholderů do rozhodování a konzultací - pilotování metodiky participace, reforma konzultací v rámci RIA, transparentní nominační procesy za nevládní sektor do poradních orgánů.
-
Je potřeba zvýšit dopad participativních procesů, přístup k informacím, kvalitu konzultací a kapacity napříč veřejnou správou i na straně občanské společnosti.
Umožnění efektivního financování
-
Rozpočtová pravidla již umožňují víceleté dotace, ale státní instituce je přesto nevyužívají kvůli právní nejasnosti. Ministerstvo financí má na stole návrh k umožnění víceletého financování skrz úpravu vyhlášky o finančním vypořádání, ale preferuje nelegislativní opatření.
Co bude dál?
-
2024–2025 – Monitoring legislativního prostředí, přijetí návrhů k systémové změně financování na straně Ministerstva financí a podpora vyhlašování víceletých dotačních programů.
-
Dlouhodobě – Posílení participativních procesů pro zapojování občanské společnosti a stakeholderů do veřejného rozhodování.