top of page
DO REVIZNÍ ZPRÁVY LOGO green.png

Občanská společnost

6

Svobodná a aktivní občanská společnost je jedním z pilířů demokracie a dobrého vládnutí. Nevládní organizace a občanské iniciativy pomáhají zajišťovat potřeby občanů, udržovat transparentnost veřejné správy, naplňovat lidská práva a bojovat proti korupci. V některých zemích střední Evropy však vidíme pokusy o omezování prostoru pro rozvoj občanského sektoru a dezinformační kampaně, což je potřeba odvrátit v České republice​.

Co je problém

  • ​Snahy zavádět omezující legislativu – legislativa neodůvodněně omezující svobodnou občanskou činnost vede ke stigmatizaci nevládních organizací, umlčování kritických hlasů a byrokratické zátěži. 

 

  • Nízká podpora účasti na rozhodování – státní instituce nedostatečně podporují a v krajním případě omezují zapojování občanů, expertů a dalších stakeholderů do veřejného rozhodování.

 

  • Bariéry pro efektivní financování prospěšných činností –​ státy omezují financování veřejných služeb, které ale bez nevládních organizací nedokáží zajistit, přidělují dotace netransparentně nebo je podmiňují loajalitou.

Co se musí změnit

  • ​Zajištění prostoru pro občanský sektor

Nevládní organizace a občanské iniciativy musí mít zajištěné příznivé podmínky pro svou činnost a nesmí být nesmyslně vystavovány omezujícím zásahům ze strany státu, útokům či dezinformacím, které snižují důvěru veřejnosti.

 

  • Podpora účasti občanů a stakeholderů na rozhodování

Je nutné posílit smysluplnou participaci občanů v rozhodování, zavádět participativní procesy na celostátní i místní úrovni, posilovat kvalitu konzultací a kulturu participace na straně státní správy i občanské společnosti.

 

 

  • Umožnění efektivního financování

Stát má umožnit poskytování víceletých dotací na veřejně prospěšné služby financované ze státního rozpočtu, podporovat získávání darů na činnost nevládních organizací a snižovat administrativní zátěž. 

Co už se udělalo a v jaké je to fázi?

​Ochrana občanského sektoru před legislativním omezováním

  • Česká republika zatím nečelí systematickým pokusům ostrakizovat a omezit činnost občanských organizací, jako se děje v Maďarsku nebo Polsku.

  • Průběžně sledujeme legislativní změny, které by mohly oslabit nevládní sektor.

  • Aktivním jednáním v Radě vlády pro NNO podporujeme naplňování Strategie spolupráce veřejné správy s nevládními organizacemi 2021-2030. 

 

Podpora občanské participace

  • Probíhají dílčí kroky na podporu zapojení občanů a stakeholderů do rozhodování a konzultací - pilotování metodiky participace, reforma konzultací v rámci RIA, transparentní nominační procesy za nevládní sektor do poradních orgánů.

  • Je potřeba zvýšit dopad participativních procesů, přístup k informacím, kvalitu konzultací a kapacity napříč veřejnou správou i na straně občanské společnosti.  

 

Umožnění efektivního financování

  • Rozpočtová pravidla již umožňují víceleté dotace, ale státní instituce je přesto nevyužívají kvůli právní nejasnosti. Ministerstvo financí má na stole návrh k umožnění víceletého financování skrz úpravu vyhlášky o finančním vypořádání, ale preferuje nelegislativní opatření.

Co bude dál?

  • 2024–2025 – Monitoring legislativního prostředí, přijetí návrhů k systémové změně financování na straně Ministerstva financí a podpora vyhlašování víceletých dotačních programů. 

  • Dlouhodobě – Posílení participativních procesů pro zapojování občanské společnosti a stakeholderů do veřejného rozhodování.

Demokracie vzkvétá, když je funkční stát a aktivní občanská společnost. Stát a občanská společnost potřebují být vyvážené a budovat spolupráci. Pokud nevládní organizace a občanské iniciativy přijdou o prostor k činnosti, oslabí se tvorba kvalitní veřejné politiky a veřejná kontrola státu a v důsledku důvěra občanů ve veřejné instituce a demokracie.
bottom of page